VAN FRUSTRATIE NAAR TAART

Hoe mooi is het om als manager verast te worden door je team met taart en (alcohol vrije) champagne! Wanneer je niets vermoedend gevraagd bent om even bij de wekelijke vergadering aan te sluiten.

Dit overkwam de Hans. Hij stuurt meerdere teams aan die ieder zelfstandig hun werk organiseren en uitvoeren. De teams worden in hun samenwerking ondersteund door een teamcoach. Dit betreffende team zit binnen het coachtraject (inmiddels) geheel zelf aan het stuur. Zij kiezen wanneer ze de coach willen uitnodigen en waar de bijeenkomst over gaat en wat zij willen van hun teamcoach. Bijvoorbeeld iets bespreken waar zij tegen aan lopen of een vaardigheid die zij zich eigen willen maken. Maar hoe zit het dan met de taart?

Voor we bij de taart komen gaan we even iets terug in de tijd:

De laatste bijeenkomst met het team was intensief, voor het team, Hans en de teamcoach. Het team had behoorlijk wat frustratie waar zij mee kampten. Dit uitte zich onder anderen door Mieke die aangaf er klaar mee te zijn. Als er geen oplossing zou komen dan zou ze weg gaan, sterker nog ze keek al naar buiten. Het team sloot aan bij de frustratie van Mieke, erkende de situatie en besloten dat dit een probleem voor het hele team was, niet alleen voor Mieke. Het uiten van ieders frustratie luchtte op en Mieke stond niet meer alleen. Daarna onderzocht het team wat zij nodig hebben op dit moment (de wens onder de frustratie). Naast dat zij als team besloten dit probleem op te pakken op de korte termijn, kwamen zij er ook op uit dat zij hun leidinggevende nodig hebben om dit structureel op te lossen. In de pauze van de teamsessie werd Hans gebeld om aan te sluiten.

Het team uitte zijn frustratie over het probleem, de onderbreking die dit oplevert in hun dagelijkse werk, het onverwachte en de herhaling van zetten. Dit team loste telkens problemen op die elders door een fout in het systeem ontstaan. Hans luisterde en vatte samen wat er gezegd werd om zeker te zijn dat hij echt goed begreep wat zij zeiden. Zichtbaar geraakt door hun boodschap benoemd Hans dat hij wel wist dat dit speelde, maar niet dat het zo veel impact heeft op het team. Hij beloofd het team om dit samen aan te gaan pakken.

Een aantal maanden later krijgt hij de uitnodiging om weer langs te komen. Wanneer hij gaat zitten en vraag wat er speelt spreekt zijn team hem toe. Dat zij enorm blij zijn met zijn acties van de afgelopen periode, het probleem is nog niet helemaal weg, maar al ZO veel beter. Ze zien en merken de verbeteringen in hun dagelijkse werk. Ze bedanken hem voor zijn inzet en hoe hij dit opgepakt heeft. Wederom geraakt en verast neemt Hans de complimenten in ontvangst. En vult aan dat hij ook blij is met het team. Dat zij hun frustratie geuit hebben en hoe hij samen met Mieke en het team (en zijn MT) heeft samengewerkt om de verbeteringen voor elkaar te krijgen. Sonja sluit aan “ ja dat was een echte samenwerking van jou en Mieke”.

Het team poost met taart en de alcoholvrije champagne op de goede uitkomst.

Ben jij benieuwd hoe jij de frustratie in jouw team kunt ombuigen naar energie? Wil jij de meer plezier en energie uit jullie samenwerking halen? Stuur ons een mailtje en dan denken we graag met je mee!