Van Frustratie naar Taart…

Een waar gebeurd verhaal uit onze praktijk

Hoe mooi is het om als manager verrast te worden door je team met taart en (alcohol vrije) champagne! Wanneer je niets vermoedend gevraagd bent om even bij de wekelijkse vergadering aan te sluiten. 

Dit overkwam Hans. Hij stuurt meerdere teams aan die ieder zelforganiserend zijn gaan werken en bij deze ontwikkeling gecoacht worden. Dit team zit  (inmiddels) geheel zelf aan het stuur. Zij kiezen wanneer ze de coach willen uitnodigen en met welk doel.  Bijvoorbeeld iets bespreken waar zij tegenaan lopen of een teamvaardigheid willen leren. Maar hoe zit het dan met die taart?

We spoelen de tijd even terug:

De laatste bijeenkomst was intensief, voor het team, Hans en de teamcoach. Het team kampte met behoorlijk wat frustratie. Zo gaf Mieke aan ‘er klaar mee te zijn’. Als er geen oplossing kwam dan zou ze vertrekken, sterker nog ze keek al naar buiten. Het team sloot aan bij de frustratie van Mieke, erkende de situatie en besloot dat dit een probleem van het hele team was, niet alleen van Mieke. Het uiten van ieders frustratie gaf lucht en Mieke stond niet meer alleen. Daarna onderzocht het team wat zij nodig heeft (de wens onder de frustratie). Naast dat zij als team besloten dit probleem op te pakken op de korte termijn, kwamen zij er ook op uit dat zij hun leidinggevende nodig hebben om dit structureel op te lossen. In de pauze werd Hans gebeld om erbij te komen. 

Het team uitte zijn frustratie over het probleem, de onderbreking die dit oplevert in hun dagelijkse werk, het onverwachte en de herhaling van zetten. Dit team loste telkens problemen op die elders door een fout in het systeem ontstaan. Hans luisterde en vatte samen wat er gezegd werd om zeker te zijn dat hij echt goed begreep wat zij zeiden. Zichtbaar geraakt door hun boodschap benoemt Hans dat hij wel wist dat dit speelde, maar niet dat het zo veel impact heeft op het team. Hij belooft het team om dit samen aan te pakken. 

Een aantal maanden later krijgt hij de uitnodiging om weer langs te komen. Wanneer hij gaat zitten en vraagt wat er speelt zegt het team “Wij zijn enorm blij met zijn acties van de afgelopen periode! Het probleem is nog niet helemaal weg, maar al ZO veel beter”. Ze merken echt verbeteringen in hun werk. “Dank je wel voor je inzet en hoe je dit hebt opgepakt”. 

Wederom geraakt en verrast neemt Hans de complimenten in ontvangst. En vult aan dat hij ook blij is met het team. Dat zij hun frustratie geuit hebben en hoe hij samen met Mieke, het team en zijn MT, heeft samengewerkt om de verbeteringen voor elkaar te krijgen. Sonja sluit aan “ ja dat was een echte samenwerking van jou en Mieke”. 

Het delen van frustratie en de behoefte eronder blijken een vruchtbare bodem voor ontwikkeling. Het team proost met taart en alcoholvrije champagne op de goede uitkomst. 

*) We hebben de namen van de betrokken manager en zijn teamleden vervangen door fictieve namen.